W branży e-commerce często trafiamy na skróty b2c i b2b. Warto wiedzieć czym się one różnią i jakie konsekwencje ma odpowiednie określenie profilu działalności i klientów. Warto też poznać nowe rodzaje prowadzenia sprzedaży c2c - wykorzystywane np. na portalach ogłoszeniowych, f2c pojawiające się w dropshippingu i b2e - wykorzystywane wewnątrz przedsiębiorstwa.
Założ swój sklep internetowy SOTESHOP na 14 dni za darmo.
Sprawdź nową wersję sklepu SOTESHOP 8.
Na początek zajrzyjmy do słownika e-commerce i wypiszmy co oznaczają skróty: b2c, b2b, c2c i f2c. Poznanie ich znaczenia pozwoli nam lepiej określić profil działalności i podejmować lepsze decyzje dostsowane do odpowieniego profilu firmy.
B2C z angielskiego, skrót od wyrażenia business-to-consumer, business-to-client «rodzaj relacji biznesowej między firmami a klientami indywidualnymi». Obecnie ten kontakt zdominował handel za pośrednictwem Internetu, czyli e-commerce. Słownik e-commerce:b2c
B2B z angielskiego, skrót od wyrażenia business-to-business - rodzaj relacji biznesowej między firmami» Model biznesu B2B może dotyczyć ze świadczeniem usług lub być związany z dostarczaniem produktów. Słownik e-commerce: b2b
C2C z angielskiego, skrót od wyrażenia consumer-to-consumer - rodzaj relacji rynkowej opierającej się na kupnie/sprzedaży dóbr lub usług między klientami indywidualnymi przy wykorzystaniu platformy umożliwiającej przeprowadzenie transakcji lub za pośrednictwem innego instrumentu sprzedażowego oferowanego przez firmę zewnętrzną. Słownik e-commerce: c2c
F2C z angielskiego, skrót od wyrażenia factory-to-consumer «rodzaj relacji handlowej opartej na bezpośredniej transakcji między producentem towaru a nabywcą z pominięciem łańcucha pośredników» W tym modelu biznesowym konsumenci mają możliwość nabywania dużych ilości towaru bezpośrednio od producenta (prosto z fabryki, z zakładu wytwórczego). Słownik e-commerce: f2c
B2E z angielskiego, skrót od wyrażenia business-to-employee «rodzaj komunikacji wewnątrzfirmowej usprawniającej jej funkcjonowanie z elementami komercyjnymi w postaci handlu elektronicznego wykorzystującego wewnętrzną sieć firmową, która umożliwia firmom dostarczanie produktów i/lub usług swoim pracownikom». Firmy wykorzystują sieci B2E do automatyzacji procesów firmowych związanych z pracownikami. Słownik e-commerce: b2e
Najpopularniejszymi formami sprzedaży są b2c i b2b. W sprzedaży b2c sklep ma dużo więcej klientów, zamawiają oni częściej, ale średnia wartość zamówienia jest niższa niż w przypadku sprzedaży klientom biznesowym. Przy sprzedaży b2b ważniejszym elemetem jest relacja pomiędzy klientem a sprzedawcą. Jest ona silniejsza, klienci potrzebują wiekszej ilości informacji, a kiedy decydują się na zrealizowanie transakcji, częściej powracają do sklepu.
Klient b2c jest bardziej wrażliwy na cenę, a klient biznesowy bardziej ceni sobie dobre rozwiązania. W pierwszym przypadku klienci kupują pod wpływem impulsu, w drugim motorem sprzedaży jest popyt ze strony klientów końcowych.
Zobacz zestawienie różnic pomiędzy B2C i B2B
B2B | B2C | |
---|---|---|
Ilość klientów | mała | duża |
Średnia wartość zamówienia | duża | mała |
Relacje z klientem | bliskie | bezosobowe |
Sprzedaż | Konsultacyjna | Przekonywanie klienta |
Impuls sprzedaży | Popyt | Marketing |
Duża wrażliwość na cenę | tak | nie |
Dowiedz się więcej o różnicach pomiędzy b2c i b2b: Czym różni się B2B od B2C?
Coraz popularniejszą w ostatnich latach jest sprzedaż c2c - czyli pomiędzy konsumentem i konsumentem. Są to różnego rodzaju portale ogłoszeniowe i aplikacje sprzedażowe, takie jak np. olx.pl, https://www.allegreolokalnie.pl, https://www.vinted.pl i wiele innych. Sprzedaż c2c nie oznacza, że nie pojawiają się tam firmy, jednak, dodając swoją ofertę w takich miejscach, muszą one wpasować się w model danej platformy.
Jest to bardzo szybko rozwijająca się gałąź e-commerce i warto pojawić się ze swoją ofertą także na portalach, ktorych główną cechą jest sprzedaż c2c. Poniżej szacowana ilość odwiedzających miesięcznie dla podanych serwisów oraz wykresy pokazujące trendy zmian z ostatniego roku.
OLX
Allegro Lokalnie
Vinted
Metodologia obliczania szacunkowych odwiedzin: dane na podstawie raportów Ubersuggest - określają szacowaną ilość organicznych wejść z wyszukiwania Google na strony www.
Model sprzedaży, który, za sprawą dropshippingu, staje się coraz bardziej popularny to f2c - factory to consumer. W f2c towar wysyłany jest bezpośrednio od producenta (fabryki) do klienta. Jest to rozwiązanie stosowane w części sklepów internetowych korzystających z integracji z hurtowniami. Sklep prezentuje ofertę hurtowni/producenta, dociera do klientów i zbiera zamówienia, które następnie są realizowane bezpośrednio z poziomu hurtowni/producenta i wysłane do zamawiającego.
Dowiedz się, co to jest dropshipping: Dropshipping
Jest to model, który polega na sprzedazy produktów wewnątrz firmy. Wykorzystywany jest przede wszystkim w dużych firmach, gdzie stosowane są specjalne dedykowane rozwiązania e-commerce, jednak coraz bardziej popularne jest uruchomienie gotowych platform sklepowych do stworzenia wewnętrznego sklepu, także w mniejszych przedsiębiorstwach. Dodatkowo taka forma pozwala na dokładne poznanie i przetestowanie rozwiązań technologicznych, jakie stosowane są na zewnątrz w modelu b2c i b2b.
Niezależnie od tego, jaki model stosujemy w swoim sklepie, warto dobrze go poznać, aby lepiej optymalizować sprzedaż i skuteczniej docierać do klientów. Jeśli prowadzimy sprzedaż, zarówno b2c jak i b2b, dobrze jest przygotować niezależne strategie działalności firmy dla obu modeli.
Założ swój sklep internetowy SOTESHOP na 14 dni za darmo.
Sprawdź nową wersję sklepu SOTESHOP 8.
Powiązane strony