Rabat jest narzędziem marketingowym, który ma zachęcić klienta do zakupu towaru lub do skorzystania z usługi. Udzielnie rabatu może najczęściej skutkować obniżką ceny przy zakupie większej liczby produktów bądź obniżką ceny przy dokonaniu zakupów w przyszłości (np. przyznanie kuponu rabatowego), bądź też uzyskaniem dodatkowych sztuk produktu za darmo (tzw. rabat towarowy).
Proste przykłady obliczania różnych rodzajów rabatów.
Legenda
Wzór obliczenia rabatu procentowego brutto. Dla ceny netto rabat wyliczany jest analogicznie.
Przykład udzielenia rabatu 10% dla produktu A w cenie 200 zł brutto.
Cena produktu A po rabacie wynosi: 180 zł brutto
Wzór obliczania rabatu kwotowego brutto. Dla ceny netto rabat kwotowy wyliczany jest analogicznie.
Przykład udzielenia rabatu 30 zł dla produktu A w cenie 200 zł brutto.
Cena produktu A po rabacie kwotowym wynosi 170 zł brutto.
Przykład wyliczenia rabatu dla 3 produktów. Dla każdego kolejnego produktu przydzielany jest inny rabat. Jest to model często wykorzystywany w promocjach, gdzie rabaty udzielane są na kolejne zakupy. Kolejność zakupu zależy od kupującego.
Cena przed rabatem wynosi 180 zł brutto. Cena po rabacie 145.50 zł brutto.
Sytuacja jest nieco inna, kiedy stosujemy rabaty na zakup produktów w ramach jednego zamówienia. Wtedy dla sprzedawcy najkorzystniejsze jest ułożenie rabatów w odpowiedniej kolejności od najdrozszego produktu do najtańszego. Wtedy otrzymamy:
Cena po rabacie wynosi 148.50 i różni się od poprzedniej ceny o 1.66%.
W przypadku sprzedaży b2b najczęściej prezentowany jest rabat netto, w sprzedaży detalicznej b2c rabat brutto. Różnice zależą od rodzaju rabatu i jego wyliczania. Inne różnice będą w przypadku rabatu procentowego, a inne w przypadku rabatu kwotowego.
Założenia do wyliczeń i wzorów:
W przypakdu rabatu procentowego nie ma znaczenia, czy rabat liczymy od ceny netto, czy brutto. Oba rabaty różnią się (dla stawki VAT większej od 0), jeśli brać pod uwagę wartość kwotową, ale wynik końcowy jest taki sam.
Wyliczenie ceny brutto od ceny netto z ujęciem stawki VAT:
Wyliczenie ceny po rabacie od ceny brutto:
Wyliczenie ceny po rabacie od ceny netto i przekształcenie do brutto:
Niezależnie czy zastosujemy rabat liczony od ceny netto, czy brutto, wynik jest taki sam i wynosi: N* V * R.
Wynik otrzymany w wyniku zastosowania rabatu kwotowego do cenny netto jest inny niż w przypadku zastsowania go do ceny brutto.
Wyliczenie ceny po rabacie od ceny brutto:
Wyliczenie ceny po rabacie od ceny netto:
Ceny po rabacie nie są takie same: