rabat
«zniżka, obniżenie kosztów zakupu itp., np. rabat kwotowy, procentowy, rabat na dodatkowe funkcje sklepu».
raporty
«informacja o sprzedaży, oglądalności strony, wiadomość o wynikach ogłaszanych konkursów, promocji itp.»; często spotykane wyrażenia =
raport sprzedaży,
raport oglądanych produktów.
recenzja transakcji
«krótka notka wystawiana przez kupującego zamieszczona na stronie sklepu lub w innym serwisie WWW, oceniająca profesjonalność sprzedawcy, terminowość przesyłki, jakość produktu itp.; inaczej: komentarz do transakcji».
regulamin konkursu
«zamieszczone na stronie WWW zasady uczestnictwa w ogłoszonym konkursie, napisane zgodnie z przepisami obowiązującego prawa ».
regulamin sklepu internetowego
«dokument zawierający podstawy prawne działania sklepu internetowego, sposób prowadzenia sprzedaży, prawa».
reinstalacja
«ponowne zainstalowanie oprogramowania»; często spotykane wyrażenie =
reinstalacja systemu,
reinstalacja sklepu.
rejestr klauzul niedozwolonych UOKiK
«przykłady zapisów regulaminu/umowy, które są sprzeczne z dobrymi obyczajami i rażąco naruszają interesy konsumentów oraz nie zostały ustalone indywidualnie, opublikowane przez UOKiK w związku z nowelizacją prawa o e-handlu».
reklama kanwowa, kanwa
zob.
Facebook Canvas.
reklama karuzelowa
«komunikat reklamowy złożony z kilku, kilkunastu następujących po sobie kart, często z nagłówkiem i opisem» Facebook podstawowa specyfikacja: liczba kart – od 2 do 10, format – .jpg lub .png, sugerowane format video – .mp4 lub .mov.».
reklama obraz z opisem
«komunikat reklamowy w postaci obrazu w formacie .jpg lub .png, lub niekiedy .gif; np. na Facebooku z możliwym nagłówkiem i opisem».
reklama video
«komunikat reklamowy w postaci filmu zamieszczony w zasobach sieci społecznościowej» Facebook podstawowa specyfikacja: rozdzielność – jak najwyższa, rozmiar pliku – do 4 GB, czas trwania – 1 s do 240 min, proporcja 16 : 9 oraz 9 : 16, format napisów .srt, nagłówek linku – 25 znaków, opis linku – 30 znaków, format audio – ACC. LinkedIn podstawowa specyfikacja: rozdzielność – jak najwyższa, rozmiar pliku – od 75kB do 200 MB, czas trwania – 3 s do 30 min, proporcja 16 : 9 oraz 9 : 16, format napisów – .srt, format audio – ACC. Instagram czas trwania: w postach do 1 min, w IGTV powyżej 1 min.».
reklama w formie kolekcji
«komunikat reklamowy w formie obrazy, najczęściej filmu przedstawiający w tle produkty linkowany do reklamy pełnoekranowej (podstrony)».
reklamacja
«żądanie klienta dotyczące wymiany towaru, naprawy bądź zwrotu towaru, np. ze względu na nieodpowiednią jakość produktu, jego niezgodność z prezentowanym przez sprzedawcę opisem bądź ukrytymi wadami produktu ».
rękojmia
«przysługująca konsumentom obligatoryjna, wynosząca 2 lata odpowiedzialność sprzedawcy za niezgodność towaru z przedmiotem umowy (wady fizyczne i prawne)». W Polsce rękojmię reguluje pod względem prawnym Kodeks cywilny (ustawa z 1964 r. z późniejszymi zmianami. Wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy (towaru) z umową.
rekomendacja
«wyrażenie opinii o produkcie, wystawienie komentarza dotyczącego produktu, polecenie produktu».
relacja
zob.
story.
remarketing
«typ marketingu internetowego mający na celu przedstawienie informacji o ofercie, reklamy użytkownikom wcześniej odwiedzającym już daną stronę WWW».
repost
«udostępnienie zawartości treści innych profili na własnym koncie w sieci społecznościowej».
responsive web design
«rodzaj projektowania strony internetowej, polegającego na dostosowaniu wyglądu strony do urządzenia, na którym dana strona jest prezentowana».
robot
«program komputerowy, zazwyczaj uruchomiony na zewnętrznym serwerze, m.in. analizujący i indeksujący strony internetowe ».
robots.txt
«plik określający zasady indeksowania stron przez systemy indeksujące».
RSS
«system dostarczania informacji, np. z blogu, strony WWW itp.».
ruch organiczny
«odwiedziny serwisu WWW związane z wyszukiwaniem polegającym na wpisaniu zapytania do okna wyszukiwarki».
RWD
zob. ◦
responsive web design.