Marketplace umożliwia kupującym wyszukiwanie produktów, dokonywanie transakcji (płatności, dostawa itp.) od niezwiązanych ze sobą oferentów, natomiast sprzedający ma możliwość umieszczenia swojej oferty w podobny sposób do tego, w jaki funkcjonuje e-sklep. W świadomości współczesnych użytkowników marketplace to np. firma Amazon, portal aukcyjny eBay, grupa Allegro (łącząca platformę sprzedażową z funkcjonalnością portalu aukcyjnego), OLX, AliExpress itd. Na rynku internetowym transakcje konsumenckie są przetwarzane przez operatora rynku, a następnie dostarczane i realizowane przez uczestniczących sprzedawców detalicznych lub hurtowych.
W zależności od zróżnicowania i specjalizacji ofert stosuje się inne rozwiązania organizacji marketplace: rynek horyzontalny i rynek wertykalny.
Na rynku horyzontalnym sprzedawane są wszystkie rodzaje produktów (np. panele podłogowe, pościele, piłki do koszykówki, płyty CD z muzyką, telewizory itd.), na rynku wertykalnym oferowany jest jeden rodzaj produktu (czyli tylko np. telewizory, ale za to różniące się parametrami).
Marketplace to w pewnym sensie wynajęcie usługi, a zatem różnice generują koszty wykorzystania miejsca, nie zaś prowadzenia sklepu. Własny e-sklep pozwala na pełną kontrolę nad prowadzeniem działalności, budowanie oryginalnego brandingu, rozwijanie marki, korzystanie z unikatowych rozwiązań itd. Inaczej należy postrzegać także istnienie konkurencji: w marketplace kupujący otrzymuje w jednej chwili dane od wielu oferentów, w sklepie umieszczonym w sieci kupujący musi wykonać inne działania, by dotrzeć do oferty wśród wielu konkurencyjnych propozycji. Wybór zależy od modelu prowadzonego biznesu oraz celów, które stawia przed sobą firma, przedsiębiorca.
Marketplace prezentuje wszystkie firmy jednocześnie w tym samym miejscu. Klienta przekonuje znajomość marki i zaufanie do nadrzędnego marketplace.
E-sklep pozwala na budowanie relacji długoterminowych z klientem na zasadzie wzmacniania brandu na rynku wśród konkurencji i przy wykorzystaniu reputacji tworzonej na wytwarzaniu poczucia wartości i jakości oferowanych produktów i samej obsługi.
Dylemat producenta – własny sklep, #marketplace czy #dropshipping?
Zestawienie i ranking 10 popularnych marketplace w Polsce. Kolejność prezentacji odpowiada popularności - im wyżej marketplace jest na liście, tym ma większa popularność. Wykres pokazuje ranking domeny.
Dotyczy danych z zestawień:
Szacowane odwiedziny - (liczba w nawiasie po nazwie) metodologia obliczenia: ilość odwiedzin odpowiada szacowanej ilości wejść z wyszukiwań organicznych miesięcznie dla danej domeny wg raportów Ubersuggest oraz Google. Dane dotyczą prezentowanych stron na liście. Dane z dnia 2022-09-25.
Ranking domeny - (wykres w postaci paska) Wartości od 0-100. Im wyższa wartość, tym domena ma lepszą pozycję. Dane na podstawie Ubersuggest z dnia 2022-09-25.
Jak sprzedawać w Polsce i za granicą? Porównanie dużych marketplace dostepnych w Polsce i Europie. Zasady rejestracji i sprzedaży, prowizje, dane analityczne, zasięg i wiele innych.
Porównanie 10 dużych marketplace w Europie. Ranking popularności (ilość odwiedzin organicznych miesięcznie), kraje działalności. Wiele z podanych marketplace działa na różnych rynkach, w zestawieniu są wybrane najpopularniejsze kraje dla danej platformy.
Kolejność na liście odzwierciedla ranking popularności. Sprawdź metodologię prezentacji "Rankingu popularności": Metodologia obliczania danych