Marketplace

marketplace z angielskiego rynek, targ «rodzaj internetowej platformy sprzedażowej, która zapewnia dostęp do zróżnicowanego i obszernego rynku towarów i usług oferowanych przez wiele podmiotów gospodarczych; typ wielokanałowego handlu elektronicznego».

Marketplace umożliwia kupującym wyszukiwanie produktów, dokonywanie transakcji (płatności, dostawa itp.) od niezwiązanych ze sobą oferentów, natomiast sprzedający ma możliwość umieszczenia swojej oferty w podobny sposób do tego, w jaki funkcjonuje e-sklep. W świadomości współczesnych użytkowników marketplace to np. firma Amazon, portal aukcyjny eBay, grupa Allegro (łącząca platformę sprzedażową z funkcjonalnością portalu aukcyjnego), OLX, AliExpress itd. Na rynku internetowym transakcje konsumenckie są przetwarzane przez operatora rynku, a następnie dostarczane i realizowane przez uczestniczących sprzedawców detalicznych lub hurtowych.

Wielokanałowość handlowa marketplace

W zależności od zróżnicowania i specjalizacji ofert stosuje się inne rozwiązania organizacji marketplace: rynek horyzontalny i rynek wertykalny.

Na rynku horyzontalnym sprzedawane są wszystkie rodzaje produktów (np. panele podłogowe, pościele, piłki do koszykówki, płyty CD z muzyką, telewizory itd.), na rynku wertykalnym oferowany jest jeden rodzaj produktu (czyli tylko np. telewizory, ale za to różniące się parametrami).

Marketplace a e-sklep 

Marketplace to w pewnym sensie wynajęcie usługi, a zatem różnice generują koszty wykorzystania miejsca, nie zaś prowadzenia sklepu. Własny e-sklep pozwala na pełną kontrolę nad prowadzeniem działalności, budowanie oryginalnego brandingu, rozwijanie marki, korzystanie z unikatowych rozwiązań itd. Inaczej należy postrzegać także istnienie konkurencji: w marketplace kupujący otrzymuje w jednej chwili dane od wielu oferentów, w sklepie umieszczonym w sieci kupujący musi wykonać inne działania, by dotrzeć do oferty wśród wielu konkurencyjnych propozycji. Wybór zależy od modelu prowadzonego biznesu oraz celów, które stawia przed sobą firma, przedsiębiorca.

Marketplace prezentuje wszystkie firmy jednocześnie w tym samym miejscu. Klienta przekonuje znajomość marki i zaufanie do nadrzędnego marketplace. 

E-sklep pozwala na budowanie relacji długoterminowych z klientem na zasadzie wzmacniania brandu na rynku wśród konkurencji i przy wykorzystaniu reputacji tworzonej na wytwarzaniu poczucia wartości i jakości oferowanych produktów i samej obsługi.

Funkcjonalność i rozumienie marketplace

Dylemat producenta – własny sklep, #marketplace czy #dropshipping?

 

Co to jest marketplace?

 

 

10 popularnych marketplace w Polsce w 2022 roku

Zestawienie i ranking 10 popularnych marketplace w Polsce. Kolejność prezentacji odpowiada popularności - im wyżej marketplace jest na liście, tym ma większa popularność. Wykres pokazuje ranking domeny.

  1. Allegro www.allegro.pl  (133 564 901)
  2. OLX www.olx.pl (27 501 1704)
  3. Empik www.empik.com (5 350 971)
  4. Sprzedajemy.pl www.sprzedajemy.pl (4 743 254)
  5. Zalando.pl www.zalando.pl (3 462 023)
  6. Aliexpress pl.aliexpress.com (3 288 455)
  7. Amazon.pl www.amazon.pl (2 404 997)
  8. Morele.net www.morele.net (1 451 589)
  9. eBay.pl www.ebay.pl (731 126)
  10. Erli www.erli.pl (478 724)

Metodologia obliczania danych

Dotyczy danych z zestawień:

Szacowane odwiedziny - (liczba w nawiasie po nazwie) metodologia obliczenia: ilość odwiedzin odpowiada szacowanej ilości wejść z wyszukiwań organicznych miesięcznie dla danej domeny wg raportów Ubersuggest oraz Google. Dane dotyczą prezentowanych stron na liście. Dane z dnia 2022-09-25. 

Ranking domeny - (wykres w postaci paska) Wartości od 0-100. Im wyższa wartość, tym domena ma lepszą pozycję. Dane na podstawie Ubersuggest z dnia 2022-09-25.

 

Porównanie 10 dużych marketplace w Europie

Jak sprzedawać w Polsce i za granicą? Porównanie dużych marketplace dostepnych w Polsce i Europie. Zasady rejestracji i sprzedaży, prowizje, dane analityczne, zasięg i wiele innych. 

Zestawienie 10 popularnych marketplace w Europie w 2022 roku

Porównanie 10 dużych marketplace w Europie. Ranking popularności (ilość odwiedzin organicznych miesięcznie), kraje działalności. Wiele z podanych marketplace działa na różnych rynkach, w zestawieniu są wybrane najpopularniejsze kraje dla danej platformy. 

  1. Amazon https://www.amazon.co.uk Wielka Brytania (285 045 762)
  2. Allegro https://www.allegro.pl Polska (133 564 901)
  3. eBay https://www.ebay.co.uk Wielka Brytania (64 301 380)
  4. Bol.com https://www.bol.com Belgia, Holandia (59 744 464)
  5. Zalando https://www.zalando.de Niemcy (37 899 479)
  6. eMag https://www.emag.ro Rumunia (35 545 122)
  7. CDiscount https://www.cdiscount.com Francja (34 468 880)
  8. ePrice https://www.eprice.it Włochy (5 385 966)
  9. Mall.cz https://www.mall.cz Czechy (3 069 666)
  10. CDON https://cdon.no https://cdon.se Norwegia, Szwecja (1 330 836)

Kolejność na liście odzwierciedla ranking popularności. Sprawdź metodologię prezentacji "Rankingu popularności": Metodologia obliczania danych

Bibliografia

Powiązane hasła

B2B z angielskiego, skrót od wyrażenia business-to-business «rodzaj relacji biznesowej między firmami» Model biznesu B2B może dotyczyć ze świadczeniem usług lub być związany z dostarczaniem produktów.
hurtownia internetowa «typ hurtowni, która oferuje towary sklepom internetowym i platformom e-commerce; oprócz towarów dostarcza także dane o produktach w formie opisów, zdjęć, cenników, może także przejąć realizację zamówienia (w formule f2c: factory-to-consumer)». Wymiana danych o ofercie i zamówieniach odbywa się za pośrednictwem Internetu.
platforma e-commerce «oprogramowanie umożliwiające zarządzanie sklepem internetowym» Platformy e-commerce pozwalają użytkownikowi na umieszczanie bądź usunięcie oferowanych towarów lub usług, wprowadzanie opisu, aktualizację stanów magazynowych, pełną obsługę transakcji, zarządzanie procesem wysyłki, a także zapewniają kontakt z klientem, umożliwiają prowadzenie rozbudowanego marketingu e-commerce: m.in. blog, promocje, rekomendacje, SEO itd.
sklep internetowy «serwis internetowy oferujący sprzedaż produktów i usług online» zob. też ◦ e-sklep, ◦ e-shop.;
Wybierz literę od której zaczyna się hasło.

Załóż swój sklep internetowy SOTESHOP na 14 dni za darmo.
Sprawdź nową wersję sklepu SOTESHOP 8.

Załóż swój sklep