kod QR z angielskiego skrót od Quick Response «unikalny, znormalizowany międzynarodowy matrycowy znak graficzny z rodziny kodów dwuwymiarowych (2D)». Ważną cechą kodu QR jest możliwość szybkiego jego odczytu, mimo przemieszczania się.
Alfabet i ciąg cyfr zakodowany w QR, źródło: MesserWoland, CC BY-SA 3.0 , Wikimedia Commons
Jednowymiarowe kody kreskowe przechowują do 20 cyfr, natomiast kod QR może przechować nawet kilkuset razy więcej informacji.
Kod QR jest w stanie obsłużyć wszystkie rodzaje danych: numeryczne, alfabetyczne, japońskie znaki pisma Kanji, japońskie pismo sylabiczne Katana i Hiragana, znaki alfabetu arabskiego, hebrajskiego, greckiego, cyrylicę, symbole, kody binarne i kontrolne.
W jednym symbolu można zakodować maksymalnie do 7089 znaków numerycznych, ew. 4296 znaków alfanumerycznych, 2953 – binarnych, 1817 – Kanji.
Standaryzacja kodu QR
Kod QR został zatwierdzony jako międzynarodowy standard w 2000 roku.
Historia uznania kodu QR na rynku ogólnoświatowym:
zatwierdzony jako międzynarodowa norma ISO (ISO/IEC18004) w czerwcu 2000 r.,
zatwierdzony przez międzynarodową organizację GS1 jako standard dla telefonów komórkowych w grudniu 2011 r.
Podstawowe rodzaje kodów QR
Klasyczny kod QR zawiera do 1167 znaków numerycznych (model 1: 73x73 moduły) w 2. wersji (model 2: 177x177 modułów) do 7089 znaków numerycznych (inne typy znaków obniżają liczbę miejsc kodowania).
Kod rMQR w kształcie wąskiego prostokąta umożliwia naniesienie go w miejscach, gdzie szerokość pola zadrukowania jest znacznie ograniczona i w którym zwykły kod QR nie zmieściłby się, a przekazywana informacja jest obszerniejsza niż możliwa do przekazania za pomocą kodu Micro QR.
Kod SQRC. Wygląda jak kod QR, ale może przenosić dane publiczne iprywatne. Dane prywatne mogą być odczytane tylko przez czytnik wyposażony w klucz kryptograficzny, więc są przekazywane bezpiecznie.
Za pomocą kodu QR można zidentyfikować właściwie wszystko, co ma być zinterpretowane jako odniesienie do zindywidualizowanej informacji. Kod QR może odnosić do strony internetowej (URL), do adresu obrazka, identyfikować przesyłkę w systemach kurierskich, receptę w systemie NFZ itd.
kod EAN
z angielskiego skrót od European Article Number «unikatowy, znormalizowany europejski kod nadawany różnego rodzaju towarom i usługom». kod GTIN
z angielskiego skrót od Global Trade Item Number «unikalny, znormalizowany kod cyfrowy należący do rodziny kodów GS1, umożliwiający identyfikację produktów i usług; kod GTIN obejmuje takie standardy, jak: EAN, JAN, UPC, ISBN, ITF-14.». kod kreskowy
kod kreskowy, kod paskowy z angielskiego bar code «unikatowa informacja przedstawiona graficznie według ustalonych reguł jako kombinacja ciemnych i jasnych elementów, które przeciętny człowiek rozpoznaje jako zbiór przeplatających się, mocno kontrastujących ze sobą pionowych kresek, tworzących całość». Do automatycznego odczytywania kodów kreskowych przeznaczone są czytniki elektroniczne wykorzystujące najczęściej laser lub diody LED w celu zinterpretowania danych graficznych.
Te pliki cookie są niezbędne do działania strony i nie można ich wyłączyć. Służą na przykład do utrzymania zawartości koszyka użytkownika. Możesz ustawić przeglądarkę tak, aby blokowała te pliki cookie, ale wtedy strona nie będzie działała poprawnie. Te pliki cookie pozwalają na identyfikację np. osób zalogowanych.
Zawsze aktywne
Analityczne pliki cookie
Te pliki cookie pozwalają liczyć wizyty i źródła ruchu. Dzięki tym plikom wiadomo, które strony są bardziej popularne i w jaki sposób poruszają się odwiedzający stronę. Wszystkie informacje gromadzone przez te pliki cookie są anonimowe.
Reklamowe pliki cookie
Reklamowe pliki cookie mogą być wykorzystywane za pośrednictwem naszej strony przez naszych partnerów reklamowych. Służą do budowania profilu Twoich zainteresowań na podstawie informacji o stronach, które przeglądasz, co obejmuje unikalną identyfikację Twojej przeglądarki i urządzenia końcowego. Jeśli nie zezwolisz na te pliki cookie, nadal będziesz widzieć w przeglądarce podstawowe reklamy, które nie są oparte na Twoich zainteresowaniach.
Nasza strona korzysta z usług Google, takich jak Google Analytics i Google Ads. Aby dowiedzieć się więcej o tym, jak Google wykorzystuje dane z naszej strony, zapoznaj się z polityką prywatności i warunkami Google.
Wysyłanie danych związanych z reklamami
Zgadzam się na wysyłanie danych związanych z reklamami do Google.
Reklamy spersonalizowane Google
Zgadzam się na używanie reklam spersonalizowanych. Reklamy te są dostosowywane do konkretnych preferencji, zachowań i cech użytkownika. Google zbiera dane na temat aktywności użytkownika w internecie, takie jak wyszukiwania, przeglądane strony internetowe, kliknięcia i zakupy online, aby lepiej zrozumieć jego zainteresowania i preferencje.