Skrót EAN ma różne znaczenia. Może odnosić się do kodu kreskowego, np. EAN-13, do numeru EAN-13 - cyfrowej reprezentacji kodu lub organizacji EAN International. W e-commerce często używa się kodu EAN jako określenia numeru identyfikacyjnego produktu lub usługi. Znaczenie to wywodzi się z faktu, że w sprzedaży detalicznej używane są skanery kodów kreskowych, w e-commerce systemy wymieniają między sobą numery EAN.
Najpopularniejszym formatem EAN jest EAN-13 i często użycie "EAN", bez określenia wykorzystywanego standardu, odnosi się do EAN-13.
Wyobraźmy sobie sytuację, w której każdy producent nadaje własne identyfikatory (kod ID) swoim produktom. Kody te nie tylko będą się powtarzać, ale będą też przedstawiane w różnych formatach.
Do czasu, kiedy nie udostępniamy swoich produktów poza własnym sklepem, wszystko wydaje się pod kontrolą, ale jeśli chcemy oferować swoje produkty na otwartym rynku e-commerce (w porównywarkach, aukcjach, reklamach itp.) proces się komplikuje.
Brak kodu EAN rodzi problemy z identyfikacją towarów, logistyką i całym procesem sprzedażowym. Dlatego wiele platform sprzedażowych takich jak: Amazon, Allegro i wiele hurtowni, wymaga podania kodu EAN do każdego produktu.
Dzięki kodowi EAN w jednoznaczny sposób można wyszukać, porównać ten sam produkt w różnych sklepach, zweryfikować dostępność w hurtowni bądź upewnić się, że wysyłamy dokładnie ten produkt, który został zamówiony.
Używanie kodów EAN nie wyklucza korzystania z własnych identyfikatorów produktów. W wielu systemach sprzedażowych (np. w sklepie internetowym SOTESHOP) można zdefiniować dla produktu zarówno własne ID, jak i kod EAN.
GTIN (z ang. “Global Trade Item Number”) to numer, natomiast kod EAN jest reprezentacją tego numeru w postaci znormalizowanego kodu kreskowego. Odpowiednikiem najpopularniejszego kodu kreskowego EAN-13 jest GTIN-13. Odpowiednikiem kodu EAN-8 jest GTIN-8.
Numer, reprezentowany przez kod kreskowy EAN, nazywany jest także numerem EAN. Każdy numer EAN jest kodem GTIN, ale nie każdy kod GTIN jest numerem EAN.
Kody GTIN mogą odpowiadać różnym standardom kodów, takich jak: EAN/UCC-14, EAN/UCC-13, UCC-12, EAN/UCC-8 itp.
Często wymiennie stosuje się nazwnictwo EAN i GTIN, pomimo, że ich ogólne znaczenie jest różne. Należy zwrócić uwagę na kontekst, w którym dane oznaczenie zostało użyte.
Najpopularniejszym formatem jest kod EAN-13 i odpowiadający mu numer GTIN-13, który składa się, jak sama nazwa wskazuje, z 13 cyfr. Pierwszych 12 cyfr określa dane związane z towarem, ostatnia cyfra to suma kontrolna.
Przykładowe numery GTIN-13 i kody kreskowe EAN-13:
Kod EAN-13 reprezentowany jest w postaci numeru GTIN-13, który składa się 4 elementów:
Dokładny algorytm tworzenia kodu EAN jest opisany na stronie: https://en.wikipedia.org/wiki/International_Article_Number
Najczęściej 3 pierwsze cyfry oznaczają kod kraju, ale mogą także mieć inne znaczenie. Np. kody zaczynające się od 952 są przeznaczone do przedstawiania przykładów, a kody 977 dotyczą publikacji z ISSN.
Przykłady prefiksów z oznaczeniem kraju:
Pełna lista kodów prefiksu GS1: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_GS1_country_codes
Kod producenta jest zmienny. Jego długość zależy od liczby produktów, dla których chce nadać kody EAN. Jeśli dany producent dysponuje dużym asortymentem, to przydziela mu się krótszy numer. Dzięki temu większa część kodu będzie mogła reprezentować towary.
Wcześniej stosowanym w kodzie UCC, producent był reprezentowany przez 5-cyfrowy kod i mogł dodać 99 999 produktów. Jeśli dany producent miał tylko 10 produktów, to pozostałe 99989 kodów przepadało. Taki system wraz ze wzrostem popularności oznaczałby problemy z przydzielaniem nowych numerów, dlatego m.in. w EAN-13 zastosowano zmienną długość kodu producenta.
Długość kodu produktu zależy od długości kodu producenta i prefiksu. Kody produktów może nadawać producent w ramach przydzielonej puli.
Jeśli chcemy unikać produktów zarejestrowanych w Rosji lub na Białorusi, powinniśmy unikać produktów, których kody GTIN (pod kodem kreskowym EAN) zaczynają się od cyfr:
Kod EAN-8 to krótsza forma kodu, reprezentowana przez 8 cyfr. Pierwszych 7 to identyfikacja produktu, ostatnia z nich to suma kontrolna. Stosuje się je m.in. dla mniejszych opakowań, na których większy kod EAN-13 jest trudny do zaprezentowania.
Kody EAN są przyznawane przez organizację GS1. Jest to międzynarodowa, niezależna ogranizacja zajmująca się zarządzaniem, przyznawaniem i rozwojem standaryzacji kodów, m.in. EAN. Można też uzyskać kody, korzystając z firm pośredniczących w nadawaniu numerów, które często oferują dodatkowe usługi z tym związane. Kody EAN są płatne i można je nabywać w pakietach.
Dowiedz się więcej na stronie organizacji GS1 Polska: https://gs1pl.org
Cennik kodów EAN: https://gs1pl.org/cennik
Kody EAN można sprawdzić m.in. na stronie https://www.ean-search.org - jest tam obecnie ponad 310 milionów kodów EAN. Można tam wprowadzić zarówno kod GTIN odpowiadający kodowi EAN, jak i nazwę produktów.
Baza ta nie zawiera wszystkich kodów, ale jest jedną z największych baz danych kodów EAN online.
Nie wszystkie produkty muszą mieć kody EAN, ale ich stosowanie pomaga w lepszym pozycjonowaniu oferty na rynku i pomaga w logistyce sprzedaży.
Przykładem produktów, które nie muszą mieć kodu EAN, są produkty artystyczne i rękodzieło.
Warto też zwrócić uwagę na prefiksy 020-029. Są tu zakresy numerów do użytku wewnętrznego. Można nimi oznaczać produkty własne, zastrzeżone lub pakowane w sklepie.
Jeśli wersja produktu oznacza istotną zmianę parametrów produktu z punktu widzenia klienta, sprzedawcy lub producenta, to każda taka opcja powinna mieć osobny kod EAN. Przykładowo koszulka biała w rozmiarze L i koszulka biała w rozmiarze S, powinny mieć osobne kody. To samo dotyczy koloru itp.
Opcje wymagające innego kodu EAN mogą dotyczyć takich parametrów jak:
Co mają wspólnego kolej, wojsko i kody kreskowe? Obejrzyj krótkie wideo, które w ciekawy sposób przedstawia nieznane powszechnie fakty z historii. Wideo w języku angielskim (z możliwością włączenia tłumaczenia).
Kody EAN (GTIN) są standardem od wielu lat, który wdrożony jest na wielu platformach sprzedażowych. Na podstawie tych kodów możemy nie tylko identyfikować produkty, ale także komunikować się w znormalizowany sposób z różnymi zewnętrznymi systemami, które biorą udział w procesie sprzedaży. To także łatwiejsza współpraca z hurtowniami i skuteczniejsza sprzedaż zagraniczna.