Kluczowym elementem zdobycia klientów w sklepie internetowym jest pozyskanie wejść na stronę. Zrozumienie, jakimi kanałami klienci docierają do sklepu, pozwoli na skuteczniejszą reklamę i lepszą optymalizację stron sklepu online.
7 głównych kanałów, dzięki którym pozyskujemy wejścia do sklepu internetowego.
Są to wejścia klientów bezpośrednio z adresu URL. Np. jeśli klient w przeglądarce wpisze www.demo.sote.pl lub adres podstrony, to jego odwiedziny strony zostaną zapisane jako wejście bezpośrednie (Direct). W puli tych wejść znajdzie się też wiele bezpośrednich linków z maili, komunikatorów i innych źrodeł. Dotyczy to także sytuacji, kiedy nie można przypisać wejścia do kampanii reklamowej, albo odsyłającej strony, mają na to wpływ m.in. zabezpieczenia stosowane przez klientów.
Bardzo ważny element pozyskiwania wejść na stronę, ale także budowania pozycji w wyszukiwarkach. Wystarczy dodać link do sklepu na innej stronie. Ważne jest, by zwrócić uwagę na jakość takich linków. Zawsze powinny być one prawdziwe i na temat. Większą wartość mają linki z popularnych stron, ale warto zacząć nawet od tych mniejszych, powiązanych z branżą. Nastawienie się na ilość, bez kontrolowania jakości nie ma żadnego sensu, a co więcej może zaszkodzić pozycji sklepu w wynikach wyszukiwania.
Reklamę sklepu należy zdefiniować już na samym początku, nawet z niewielkim budżetem. Na rynku jest dwóch liczących się graczy: Google i Facebook. Lepiej zacząć od Facebooka, gdyż ma prostszy interfejs, jednak należy reklamować się w obu sieciach.
Zanim zaczniemy budować kampanię do nowych klientów, warto zdefiniować poniższe kampanie, które zwiększą skuteczność innych reklam.
Reklama związana z marką firmy jest często niedoceniana, a jest ona jedną z najskuteczniejszych form pozyskiwania klientów. Opłaca wyświetlać reklamę, zarówno jeśli klient wpiszę nazwę firmy, jak i adres sklepu, nawet jeśli po jego wpisaniu nasza strona pokazuje się wysoko. Jeśli my tego nie zrobimy, zrobi to konkurencja. Poza tym powielenie informacji o firmie na stronie z wynikami, zwiększa jej skuteczność.
Dowiedz się: Jak dodać pierwszą reklamę w sieci Facebooka
Są to wejścia do sklepu z wyników wyszukiwania (najczęściej Google) z pominięciem wejść z reklamy. Jeśli informacje na naszej stronie odpowiadają temu, czego szuka użytkownik, nasza strona zostanie wyświetlona wyżej. Pojawienie się na 1 stronie wyników dla popularnych fraz często wymaga wielu miesięcy pracy nad budowaniem wartości strony, dlatego warto wykorzystać niszę i znaleźć coś, co nas wyróżnia.
Warto promować sklep w mediach społecznościowych. Wielu klientow traktuje Social Media jako nowy kanał komunikacji i zamiast zadzwonić czy wyslać maila napiszą na Messengerze Facebooka lub przez wiadomość na Instagramie. Posiadanie nawet prostego profilu na Facebooku, Instagramie czy YouTube pozwoli na zbieranie danych i skuteczniejszą reklamę w sieciach reklamowych.
Baza newsletterowa ma tę zaletę, że nie jest zależna ani od Google, ani od Facebooka czy innej firmy. Jeśli zdobędziemy zainteresowanie klientów, którzy podali nam swój email, możemy skutecznie do nich dotrzeć zarówno z ciekawymi informacjami powiązanymi ze sklepem, jak i ofertą. Warto pamiętać, że wysłanie newslettera nie oznacza, że wszyscy go przeczytają. Przyjmuje się średnio, że dobry newsletter otwiera 20% klientów, a kliknie dowolny link 5%.
Jest jeden z ważniejszych kanałów pozyskanie klientów i choć trudno dokładnie to zmierzyć, nie należy o nim zapominać. Polecenie to nie tylko sprzedaż, ale także ciekawe informacje na stronie, blogu, do których odwiedzający naszą stronę chętnie wracają i dzielą się ze znajomymi. Wiedzę o tym, jakie strony są polecane przez naszych klientów, możemy wykorzystać w reklamie. Jeśli strona jest interesująca i użytkownicy ją sobie polecają, to z dużym prawdopodobieństwem reklama kierowana na tę stronę będzie dużo tańsza.
Świadomość kanałów pozyskiwania wejść na stronę pozwala na skuteczniejsze ich optymalizowanie i skalowanie. Wielu klientów na początku skupia się tylko na pozycjonowaniu sklepu, licząc że to jest najtańsza forma i szybko pojawią się na 1 stronie wyników. Często trafiają na firmy, które są gotowe obiecać wszystko. Na koncu okazuje się, że wybrali najdroższą formę pozyskania klienta, ktora zajmuje najwięcej czasu, zapominając o innych kanałach.
Trzeba wybrać najlepsze dla sklepu kanały dotarcia do klientów i niezależnie je optymalizować. Dobrze jest też łączyć je ze sobą np. planując newsletter, dodajmy kampanię remarketinową, żeby dotrzeć do klientów, którzy nie otworzą wiadomości. Nie skupiajmy się tylko na sprzedaży, ale na także na zaangażowaniu klientów. Zarówno Google, jak i Facebook zbierają dane z naszej strony: jak długo klienci są na naszej stronie, czy klikają linki, czy dokonują zakupów i wiele innych. Uczą się ich zachowań. Dane te możemy później wykorzystać do skutecznego pozyskania nowych klientów.
Założ swój sklep internetowy SOTESHOP na 14 dni za darmo.
Sprawdź nową wersję sklepu SOTESHOP 8.
Powiązane strony