Założenie sklepu internetowego nie musi być trudne. Obecnie stworzenie sklepu nie wymaga specjalistycznej wiedzy, a najważniejszym elementem jest nasz czas i chęć założenia nowego biznesu.
Kiedy chcemy poznać coś nowego, szczególnie jeśli dotyczy to nowych technologii, pojawia się pytanie, czy sobie z tym poradzę? W tym artykule pokażemy, jak odpowiedzieć na to i inne pytania, które mogą pojawić się przy założeniu sklepu internetowego.
Założ swój sklep internetowy SOTESHOP na 14 dni za darmo.
Sprawdź nową wersję sklepu SOTESHOP 8.
Sklep internetowy to program, który zarządzany jest najczęściej z przeglądarki internetowej. Dobry sklep posiada intuicyjny panel administracyjny i całą treścią sklepu możemy zarządzać za jego pośrednictwem. Nie potrzebujemy wiedzy programistycznej, ani zaawansowanych umiejętności graficznych.
Najlepszą metodą na sprawdzenie programu jest założenie wersji demo sklepu internetowego. Nawet samo zalogowanie się do panelu, dodanie produktu, złożenie testowego zamowienia, pozwoli nam oswoić się z programem. Warto mieć też pod ręką dokumentację.
Załóż demo sklepu internetowego SOTESHOP
Kiedy zaczynamy przygodę z e-commerce, warto wybrać program w abonamencie wraz z pełną instalacją. Dzięki temu możemy od razu rozpocząć prace nad sklepem, zamiast zastanawiać się, jak zainstalować sklep na serwerze.
Przykład sklepu w wersji abonamentowej z instalacją: SOTESHOP Standard
Kiedy testujemy sklep np. na wersji demo, nie jest nam potrzebna domena. Adres sklepu jest przydzielany automatycznie. Jednak jeśli zaczynamy pracę na pełnej wersji i chcemy pokazać wynik naszej pracy w internecie, trzeba mieć własną domenę.
Więcej informacji o wyborze domeny: Jak wybrać domenę dla firmy, sklepu internetowego
Założenie sklepu może trwać kilka dni lub wiele miesięcy. Od strony technicznej sklep uruchamiany jest praktycznie od razu, ale gotowy sklep to także dane, jakie należy wprowadzić, a to zależy od ilości produktów i innych czynników.
Dwie metody projektowe:
Tradycyjny model projektowy wygląda jak wodospad. Planujemy każdy element wdrozernia i po każdym etapie przechodzimy do kolejnego. Zaletą takiego modelu jest to, że wszystko jest dokładnie zaplanowane. Niestety model ten niezbyt radzi sobie z nieprzewidywalnymi sytuacjami, szczególnie jeśli okaże się, że zmiany należy wprowadzić we wczesnym etapie projektu.
Tu z pomocą przychodzi model, który można zobrazować jako cykl. Staramy się, jak najszybciej urchomić prototyp cełego projektu i następnie udoskonalać go, powtarzając kolejne etapy wiele razy. Zaletą tego modelu jest dużo szybsza realizacja i odporność na zmiany. Model ten sprawdza się też w przypadku sklepu internetowego.
W skrócie - warto uruchomić sklep jak najszybciej, nawet jeśli nie korzystamy z wszystkich funkcji, płatności, dostaw itp. i systematycznie go udoskonalać.
Sklep internetowy, podobnie jak inne programy, co jakiś czas wymaga aktualizacji. Aktualizować warto, ale trzeba wiedzieć, jak takie aktualizacje się odbywają. Przedstawimy to na przykładzie 3 modeli aktualizacji:
W tym modelu aktualizacje są instalowane w naszym programie bez naszego potwierdzenia. Kiedy pojawia się nowa wersja lub aktualizacja, od razu pojawia się w naszym sklepie. Zaletą tego rozwiązania, jest to, że drobne zmiany i poprawki od razu pojawiają się w sklepie.
Problem jednak pojawia się, kiedy zmienia się większa funkcjonalność w najmniej oczekiwanym przez nas momencie lub pojawi się błąd w programie, który zostanie automatycznie powielony we wszystkich sklepach, a my akurat mamy ważną promocję albo spotkanie z ważnym klientem. Użytkownicy Windowsa coś o tym wiedzą;)
Kolejny raz z pomocą przychodzi inny model, który automatycznie aktualizuje sklep, ale tylko na nasze żądanie. Dzięki temu możemy w prosty sposób zaktualizować sklep w dogodnym dla nas terminie. Takie rozwiązanie zastosowaliśmy w sklepie internetowym SOTESHOP.
To model, w którym ręcznie musimy zaktualizować pliki na serwerze. Wymaga specjalistycznej wiedzy i nie jest zalecany. Jeśli dany program wymaga takiej aktualizacji, lepiej go pominąć, bo końcowe koszty aktualizacji mogą okazac się bardzo wysokie.
Kiedy mamy uruchomiony sklep internetowy, nawet w podstawowej formie, na początek podzielmy się tą wiadomością ze znajomymi lub obecnymi klientemi, jeśli prowadziliśmy wcześniej działalność np. w sklepie stacjonarnym. Celem pierwszego etapu jest przetarcie szlaków i upewnienie się, że wszystko działa, tak, jak chcieliśmy. To czas na wprowadzenie zmian i usprawnień.
Kolejny etap to dotarcie do nowych klientów. Najszybszą opcją jest wykorzystanie reklamy w Google lub na Facebooku, ale, niezależnie od reklam, warto rozpocząć od samego początku prace nad pozycjonowaniem sklepu.
Pozyskiwanie klientów
Pozycjonowanie sklepu:
Pojawia się wiele pytań, jak założyć sklep internetowy i choć część elementów układanki jest wspólna, to do każdego projektu należy podejść indywidualnie. Dlatego warto mieć wsparcie ze strony kogoś, kto już prowadzi sklep internetowy lub pomoc od firmy dostarczającej oprogramowanie sklepu.
Projektujemy sklepy internetowe od ponad 20 lat i wiemy, jak ważne jest to, aby klient nie czuł się zostawiony sam z pytaniami. Nasza praca polega na tym, aby pomóc znaleźć odpowiedzi na pytania, nawet te najtrudniejsze i pomagać klientom każdego dnia.
Dowiedz się więcej: Jak otworzyć sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż w sieci?
Założ swój sklep internetowy SOTESHOP na 14 dni za darmo.
Sprawdź nową wersję sklepu SOTESHOP 8.
Powiązane strony