Od 1 sierpnia 2022 na Allegro weszła w życie kolejna ważna zmiana związana z przekształcaniem bazy ofertowej w katalog produktów. Wiąże się to z tym, że w wielu kategoriach, do tej pory opcjonalny, kod EAN będzie wymagany przy dodaniu każdej nowej oferty. Jeśli nie korzystasz jeszcze z nowego katalogu Allegro, to jest to ostatni dzwonek, żeby rozpocząć.
Katalog Allegro i zagadnienia z nim związane:
Katalog Allegro to zbiór pogrupowanych i usystematyzowanych produktów i ofert. Każda oferta jest przypisywana do produktów z bazy katalogu, dzięki czemu można je łatwo pogrupować i wyszukać. W wynikach wyszukiwania katalogu w pierwszej kolejności pokazują się produkty, a następnie powiązane z nimi oferty. Katalog produktów Allegro pozwala na ustandaryzowanie opisów, zdjęć, parametrów i ofert z nimi powiązanych.
Korzyści dodania produktow do katalogu Allegro (źródło: Allegro):
Niezależnie od w/w korzyści podawanych przez Allegro, warto skorzystać z katalogu i dodawać produkty zgodnie z wymaganymi parametrami itp. Zmiany, które już wchodzą w życie, nie dotyczą tylko samych ofert, ale będą obejmować wiele innych powiązanych usług.
Tutaj, podobnie jak w Social Media, skorzystanie z nowych funkcji daje nam szybką przewagę nad konkurencją i często jest to najprostsza droga, by zwiększyć sprzedaż.
Mówiąc o zaletach, trzeba wspomnieć też o wadach katalogu. Zrozumienie zarówno plusów, jak i minusów pozwoli na przygotowanie lepszej strategii sprzedaży zarówno na Allegro, jak i w sklepie internetowym.
Wady katalogu:
Dość ważnym elementem, na który warto zwrócić uwagę, jest przekazywanie praw do wykorzystywania przesłanych zdjęć, opisów i parametrów przez Allegro. Poza kwestiami prawnymi pojawia się problem SEO i duplikowania treści w sklepie i na Allegro. Dobrym rowiązaniem jest dodawanie osobnego opisu do Allegro i osobnego do sklepu, mogą być podobne, ale nie powinny być takie same. Nie jest to potrzebne w każdym przypadku i zawsze należy rozważyć to indywidualnie, czy dodatkowy nakład pracy ma swoje uzasadnienie.
Problemy z dopasowaniem produktów do katalogu są sukcesywnie rozwiązywane przez Allego. Udostępniona jest też specjalna procedura zgłaszania błędów parametryzacji, opisów, zdjęć itp.
Udostępniając produkty na zewnętrznej platformie, korzystamy z możliwości jakie ona daje, ale też musimy liczyć się z pewnymi ograniczeniami. Sprawdzonym rozwiązaniem jest model hybrydowy, który polega na prowadzeniu własnego sklepu internetowego i udostępnianiu wybranej oferty na różnych platformach sprzedaży, w tym na Allegro. Dzięki temu nie tylko docieramy do nowych klientów, ale budujemy i wzmacniamy własną markę, sprzedając i prezentują produkty na własnych zasadach.
Katalog Allegro powstał w 2018 roku i od tego czasu stopniowo wprowadzane są kolejne zmiany mające na celu przekształcenie Allegro przede wszystkim w katalog produktowy. Całość przekształcenia planowana jest do końca 2024 roku, ale już teraz od 1 sierpnia 2022 nie można dodać nowych ofert, bez dodania ich do katalogu i podania numeru EAN.
Obejrzyj wideo dotyczące katalogu Allegro i poznaj odpowiedzi nan często zadawane pytania.
Jeśli posiadasz sklep internetowy SOTESHOP, to zachęcamy do zaktualizowania sklepu do najnowszej wersji. Na bieżąco wprowadzamy uaktualnienia związane z Allegro, w tym dostosowanie wystawiania ofert w katalogu Allegro.
Dowiedz się więcej z dokumentacji: Integracja Allegro
Jeśli korzystasz z innej platformy sklepowej, sprawdź czy posiada ona aktualną integrację z Allegro i obsługuje katalog produktów.
Założ swój sklep internetowy SOTESHOP na 14 dni za darmo.
Sprawdź nową wersję sklepu SOTESHOP 8.
Do katalogowania produktów wykorzystywane są przede wszystkim kody EAN(GTIN). Kod EAN produktu jest międzynarodowym unikatowym kodem produktu. Dzięki niemu system Allegro wie, że różne niezależne oferty dotyczą tego samego produktu i na podstawie tego kodu są grupowane.
Jeśli pojęcie EAN, GTIN są dla Ciebie nowe, ważne jest, aby dobrze je zrozumieć. Ułatwi to poruszanie się w katalogu Allegro i nie tylko.
Sprawdź wyjaśnienie EAN i GTIN w Słowniku e-commerce:
W wersji ofertowej Allegro każde zdjęcie, opis i parametry produktu były dodawane przez sprzedawcę. W katalogu dane te docelowo będą zastąpione przez informacje zapisane w bazie produktowej. Dzięki temu nie trzeba będzie tworzyć za każdym razem osobnego opisu, dodawać zdjęć i parametrów.
Elementy te będą wprowadzane stopniowo, ale już teraz, jeśli nie dodamy zdjęcia produktu, ale powiążemy go z katalogiem, to system automatycznie dopasuje odpowiednie zdjęcie.
Jeśli podamy kod EAN, to system łatwo wyszuka powiązany produkt do oferty. W niektórych kategoriach EAN nie jest wymagany, ale nie oznacza to, że produkty nie znajdą się w katalogu. System automatycznie będzie się starał dopasować nasz produkt do kategorii, wykorzystując nazwę produktu i jego parametry.
Mając to na uwadze, warto już teraz wprowadzać poprawne nazwy produktów, unikając dodawania zbędnych informacji, które nie służą do identyfikacji produktu.
Warto sprawdzić różne oferty z Allegro i porównać te, które są w dodane do katalogu i te, które zostały dodane poza nim. Jednak żeby je porównać, musimy wiedzieć, jak je rozróżnić. Metoda jest bardzo prosta;) Oferty z katalogu mają 2 elementy:
Podczas gdy produkty poza katalogiem mają tylko tytuł.
Rynek e-commerce zmienia się bardzo dynamicznie i warto śledzić te zmiany, w szczególności w obszarach, które bezpośrednio wpływają na sprzedaż w naszym sklepie internetowym. Jeśli sprzedajesz na Allegro, zintegruj się z katalogiem już teraz i zyskaj przewagę nad konkurencją.
Założ swój sklep internetowy SOTESHOP na 14 dni za darmo.
Sprawdź nową wersję sklepu SOTESHOP 8.
Powiązane strony