Z tego artykułu dowiesz się w jaki sposób podejść do pozycjonowania swojego sklepu, jak wykorzystać gotowe mechanizmy wspomagające widoczność swojej oferty w wyszukiwarkach oraz jakich narzędzi używać, aby być dostrzeżonym w sieci.
Do prowadzenia i pozycjonowania sklepu wystarczy jedna domena.
Po wyborze domeny należu określić czy stosujemy przedrostek www.example.com czy samo example.com i trzymać się konsekwentnie tej nazwy. Po dokonaniu wyboru, należy wpisać wybraną formę w ustawieniach wersji językowych w sklepie.
W przypadku kilka wersji językowych najlepiej jest mieć jedną domenę dla jednej wersji językowej. Aktywuj daną wersję językową, kiedy masz pewność, że oferta sklepu jest przetłumaczona na dany język.
Poprawne ustawienie domen dla sklepu zapewnia czytelną budowę linków strony sklepu dla robotów wyszukiwarek.
Do opisania sklepu służą Meta Tagi: tytuł, opis i słowa kluczowe, które są dodawane do każdej strony sklepu. Występują one w kodzie sklepu i nie są widoczne na samej stronie.
Należy wejśc do w panelu administracyjnym swojego sklepu i wypełnić meta tagi dla strony głównej. Skorzystaj z narzędzia podgląd strony w Google, w celu sprawdzenia wprowadzonych tekstów.
Trzeba użyć we wszystkich meta tagach słów kluczowych odpowiednich dla branży prowadzonego sklepu. Nie należy używać za długich lub za krótkich meta tagów tytułów i opisów.
Cała oferta oraz wiadomości blog objęte są opisami dla wyszukiwarek, które generują się na podstawie nazwy oraz opisu poszczególnych części. W celu idealnego dopasowania poszczególnej strony z ofertą w sklepie istnieje możliwość dopasowania tytułów, opisów stron jak i słów kluczowych dla produktu>, kategorii, producenta, grup produktów oraz bloga.
Pozwala zobaczyć jak Twoja strona odbierana jest przez wyszukiwarkę Google.
Zgłoszenie swoich stron do mapy witryny ma na celu zgłoszenie do indeksowania oferty sklepu. Roboty prędzej czy później i tak dojdą do wszystkich stron sklepu, warto jednak przyspieszyć cały proces
Wygeneruj mapę witryny dla Google w panelu i zgłoś ją w Search Console.
Dane strukutalne są to niewidoczne kody w źródle sklepu, które pomagają zrozumieć wyszukiwarkom z jaką zawartością strony mają do czynienia. Dla sklepów internetowych najważniejszym typem danych są dane produktu.
Dane strukturalne są zaimplementowane we wszystkich standardowych responsywnych tematach sklepu. Danymi objęte są strony oferty sklepu. Dla wszystkich stron przekazywana jest ścieżka osadzenia danego elementu w sklepie. Dla stron produktów przekazywane są dodatkowe dane dotyczące nazwy, kodu, zdjęcia, ceny, dostępności oraz recenzji danego produktu.
W wyszukiwaniu Google wygląda to tak, że do podstawowych meta danych produktu dorzucane są dodatkowe informacje:
W konsoli Google w zakładce Stan w wyszukiwarce -> Dane strukturalne można sprawdzić stan danych strukturalnych swojej strony. Można to zrobić również dla poszczególnej strony w narzędziach do testowania danych strukturalnych.
Najlepiej, aby właściciel sklepu miał pełne możliwości zarządzania swoją usługa w Search Console. To narzędzie jest niezbędne firmie pozycjonującej, więc najlepszym sposobem na danie im dostępu jest dodanie użytkownika do swojego Search Console
Ten punkt skierowany jest do webmasterów.
Plik robots.txt służy do przekazywania informacji dla robotów indeksujących, jakie strony mają być dla nich dostępne. W standardzie sklepu SOTESHOP plik ten ma domyślne wpisy blokujące strony, które nie posiadają oferty (proces zamówienia, rejestracji itd.). Na stronach mechanizmów zakupowych umieszczony jest również meta tag noindex, który podwójnie blokuje dostępy robotów do częsci sklepu, w których nie powinny się znaleźć.
W konsoli Google można sprawdzić samo działanie pliku, a w panelu sklepu można zmienić plik robots.txt.
Zdarza się, że niektóre strony oferty sklepu nie są już aktualne i dostępne dla klientów. W Search Console można sprawdzić, jakie to są strony i czy jest jakieś odniesienie do nich z innych domen.
Wszystkie wartościowe strony (do których jest link z innych serwisów) można przekierować w panelu używając modułu przekierowania linków 404.
Klienci korzystaką także z innych wyszukiwarek. Co prawda na rynku polskim internauci korzystają w ogromnej większości z Google, ale założenie podobnych narzędzi dla innych wyszukiwarek działa tylko na korzyść prowadzonego sklepu.
Można skorzystać z narzędzia wyszukiwarek Bing i Yahoo: https://www.bing.com/toolbox/webmaster
Kiedy oferta sklepu skierowana jest do rosyjskiego odbiorcy, użyj narzędzia: https://webmaster.yandex.com/. W Rosji najpopularniejszą wyszukiwarką jest Yandex.
Funkcje sklepu przetłumaczone są na język chiński. Gdy produkty sprzedawane są na ten rynek, potencjalni klienci używają wyszukiwarki Baidu, której narzędziem do sprawdzania pozycji jest: https://ziyuan.baidu.com/.
SOTESHOP w pełni obsługuje tryb SSL. Według Google, strony z początkiem https:// mają dodatkowe plusy w pozycjonowaniu. W mechanizmie sklepu wykorzystywane są zalecane przez Google funkcje takiej jak: linki kanoniczne oraz linki rel=“next” i rel=“prev” dla stronicowania list kategorii, producentów oraz grup produktów. Dla zaawansowanych użytkowników dostępna jest również funkcja edycji pliku .htaccess z panelu administracyjnego.