marża 1. «wyrażona procentowo wartość wyliczana przez iloraz różnicy ceny sprzedaży i zakupu/wytworzenia produktu/towaru przez cenę sprzedaży». Marżę można zobrazować prostym wzorem (cena sprzedaży – cena zakupu) : cenę sprzedaży; 2. «różnica między ceną sprzedaży a ceną zakupu/wytworzenia produktu/towaru będąca zyskiem sprzedawcy». W taki sposób potocznie rozumie się pojęcie marży (= synonim zob. ◦ narzut).
Jak obliczyć marżę (netto, brutto), narzut i czym jest zysk?
Aby nie popełniać błędów przy prowadzeniu działalności e-commerce, warto nauczyć się obliczania tych wartości.
Marża to nie narzut - podstawowe różnice i 8 wzorów z kalkulatorem.
Jak zrozumieć różnicę między marżą a narzutem? Proste przykłady wyliczenia.
Marża netto
Marża netto = „stosunek zysku netto do ogólnej wartości sprzedaży w danym badanym okresie” (cyt.: https://nprofit.net/pl/marza-a-narzut-w-e-commerce) lub wartość uwzględniająca jedynie różnicę między sprzedażą a kosztem zakupu/wytworzenia.
Marża brutto
Marża brutto = „wskaźnik, w związku z którym uwzględniane wtedy koszty mają jedynie dotyczyć bezpośrednio prowadzonej sprzedaży oferowanych dóbr” (cyt.: https://nprofit.net/pl/marza-a-narzut-w-e-commerce) lub wartość uwzględniająca różnicę między sprzedażą a kosztem zakupu/wytworzenia wraz kosztami stałymi prowadzonej działalności.
W jaki sposób obliczyć marżę? Wzór na marżę.
Marżą wyrażona w procentach jest stosunkiem zysku do ceny, po której towar został sprzedany.
MP (marża wyrażona w procentach) = [(cena sprzedaży – cena zakupu) / cena sprzedaży] x 100%
Przykład obliczenia marży
Jeżeli pozyskano produkt za 700 zł, a później sprzedano do za 1000 zł, to marża procentowa (MP) obliczona według podanego wzoru wynosi:
cena sprzedaży
«inaczej: cena sprzedaży brutto, skorygowana o udzielone rabaty, bonifikaty i podobne opusty, zmniejszona o należny od tej sprzedaży podatek od towarów i usług, czyli VAT. Podatek VAT nie ma charakteru cenotwórczego, podwyższa on natomiast należną kwotę od odbiorcy. Na podstawie: I. Olchowicz, Podstawy rachunkowości. Wykład, Difin, Warszawa 2006, s. 283 (cyt. za Wikipedia). cena zakupu
«kwota należna sprzedającemu, bez podlegających odliczeniu podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego, a w przypadku importu powiększona o cło itp., obniżona o rabaty, opusty, inne podobne zmniejszenia i odzysk». koszty produkcji
«poniesione przez firmę wydatki w związku z prowadzeniem działalności związanej z produkcją». Są to np. koszty zakupu materiałów i energii niezbędnych do wytworzenia produktu, wynagrodzenia, koszty związane z użytkowaniem gruntu i nieruchomości, amortyzacja maszyn i narzędzi itd. narzut
«różnica między ceną sprzedaży a ceną zakupu/wytworzenia produktu/towaru». Różnicę tę wyraża się kwotowo lub procentowo. Trzeba pamiętać o tym, by nie mylić pojęć narzutu i marży, gdyż może to powodować kłopoty komunikacyjne między przedsiębiorcami lub wewnątrz firmy. Zob. ◦ marża 2.
Te pliki cookie są niezbędne do działania strony i nie można ich wyłączyć. Służą na przykład do utrzymania zawartości koszyka użytkownika. Możesz ustawić przeglądarkę tak, aby blokowała te pliki cookie, ale wtedy strona nie będzie działała poprawnie. Te pliki cookie pozwalają na identyfikację np. osób zalogowanych.
Zawsze aktywne
Analityczne pliki cookie
Te pliki cookie pozwalają liczyć wizyty i źródła ruchu. Dzięki tym plikom wiadomo, które strony są bardziej popularne i w jaki sposób poruszają się odwiedzający stronę. Wszystkie informacje gromadzone przez te pliki cookie są anonimowe.
Reklamowe pliki cookie
Reklamowe pliki cookie mogą być wykorzystywane za pośrednictwem naszej strony przez naszych partnerów reklamowych. Służą do budowania profilu Twoich zainteresowań na podstawie informacji o stronach, które przeglądasz, co obejmuje unikalną identyfikację Twojej przeglądarki i urządzenia końcowego. Jeśli nie zezwolisz na te pliki cookie, nadal będziesz widzieć w przeglądarce podstawowe reklamy, które nie są oparte na Twoich zainteresowaniach.
Nasza strona korzysta z usług Google, takich jak Google Analytics i Google Ads. Aby dowiedzieć się więcej o tym, jak Google wykorzystuje dane z naszej strony, zapoznaj się z polityką prywatności i warunkami Google.
Wysyłanie danych związanych z reklamami
Zgadzam się na wysyłanie danych związanych z reklamami do Google.
Reklamy spersonalizowane Google
Zgadzam się na używanie reklam spersonalizowanych. Reklamy te są dostosowywane do konkretnych preferencji, zachowań i cech użytkownika. Google zbiera dane na temat aktywności użytkownika w internecie, takie jak wyszukiwania, przeglądane strony internetowe, kliknięcia i zakupy online, aby lepiej zrozumieć jego zainteresowania i preferencje.