GPSR

GPSR «General Product Safety Regulation (GPSR): Rozporządzenie UE mające na celu zapewnienie wysokiego poziomu ochrony konsumentów poprzez ustanowienie jednolitych wymagań bezpieczeństwa dla produktów wprowadzanych na rynek. Obejmuje zarówno produkty nowe, jak i używane, naprawione czy odnowione, dostępne we wszystkich kanałach sprzedaży, w tym online. GPSR nakłada obowiązki na producentów, importerów, dystrybutorów oraz dostawców internetowych platform handlowych w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa produktów, monitorowania ich zgodności oraz informowania konsumentów o potencjalnych zagrożeniach. Rozporządzenie wprowadza również mechanizmy szybkiego reagowania na pojawienie się niebezpiecznych produktów na rynku, takie jak system wczesnego ostrzegania Safety Gate.».

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (General Product Safety Regulation, GPSR) zacznie obowiązywać w Polsce od 13 grudnia 2024 r. Zastąpi ono dotychczasową Dyrektywę 2001/95/WE, wprowadzając nowe standardy bezpieczeństwa produktów na rynku Unii Europejskiej.

Kluczowe zmiany wprowadzone przez GPSR:

  • Rozporządzenie obejmuje wszystkie produkty konsumenckie dostępne na rynku UE, niezależnie od kanału sprzedaży, w tym produkty sprzedawane online.

  • Nowe obowiązki dla podmiotów gospodarczych: producentów, importerów i dystrybutorów zobowiązano do wdrożenia procedur wewnętrznych zapewniających bezpieczeństwo produktów oraz monitorowania ich zgodności z przepisami. W przypadku stwierdzenia, że produkt jest niebezpieczny, muszą podjąć odpowiednie środki, takie jak wycofanie produktu z rynku czy poinformowanie konsumentów.

  • Wymagania dla platform internetowych. Dostawcy internetowych platform handlowych są zobowiązani do współpracy z organami nadzoru, m.in. poprzez usuwanie ofert niebezpiecznych produktów oraz informowanie konsumentów o zagrożeniach.

  • Kary za nieprzestrzeganie przepisów. Za naruszenie przepisów GPSR przewidziano surowe sankcje finansowe, sięgające nawet 1 miliona złotych dla producentów i importerów oraz do 500 tysięcy złotych dla dystrybutorów i dostawców platform internetowych.

     

Wprowadzenie GPSR ma na celu dostosowanie przepisów do współczesnych realiów rynkowych, w tym cyfryzacji i rosnącej popularności handlu elektronicznego, zapewniając tym samym wyższy poziom ochrony konsumentów w całej Unii Europejskiej.

 

Bibliografia

Wybierz literę od której zaczyna się hasło.

Załóż swój sklep internetowy SOTESHOP na 14 dni za darmo.
Sprawdź nową wersję sklepu SOTESHOP 8.

Załóż swój sklep