Dodatkowe elementy pozwalające na zarządzanie sklepem to:
Strona dostępna dla klientów nazywana jest z angielskiego "frontend". Jest to publicznie dostępna część sklepu internetowego, gdzie klienci mogą przeglądać ofertę, dokonywać zakupów, sprawdzać status zamówienia itp. Najczęściej sklep umieszczany jest w głównej domenie, np. www.example.com.
Oprócz części dostępnej publicznie, sklep internetowy posiada panel administracyjny, dzięki któremu sprzedawca może zarządzać działaniem sklepu, takimi jak: produkty, zamówienia, użytkownicy, import/eksport, analiza danych i wiele innych elementów.
Dostęp do panelu administracyjnego sklepu nie jest publiczny i wymaga uwierzytelnienia, np. przez podanie adresu email i hasła. Ważnym elementem bezpieczeństwa logowania do sklepu jest certyfikat SSL i adres zaczynający się od https:// - dzięki temu połączenie ze sklepem jest szyfrowane i bezpieczne.
Panel administracyjny jest często dostępny w tej samej domenie co sklep, ale z innym wywołaniem, np.:
Inną metodą zarządzania sklepem jest wykorzystanie WebAPI. Pozwala ona na dostęp do danych i operacji wykonywanych w panelu administracyjnym sklepu z poziomu innego oprogramowania. Dzięki WebAPI można w prosty sposób zintegrować różne systemy informatyczne.
Połączenie z WebAPI jest możliwe tylko wtedy, kiedy sklep udostępnia takie funkcje. Nie wszystkie funkcje sklepu są dostępne w WebAPI. Aby dowiedzieć się, jakie funkcje sklep obsługuje w WebAPI, należy sprawdzić dokumentację programu.
Dobrą praktyką jest udostępnienie w sklepie odrębnego systemu aktualizacji. Przeznaczony jest on dla administratorów sklepu, którzy mogą wykonywać aktualizację oprogramowania. Często stosowane jest odrębne uwierzytelnienie wymagane do dostępu do systemu aktualizacji.
Dodatkową zaletą osobnego systemu aktualizacji jest możliwość dokonywania pełnych zmian po stronie sklepu (frontend) i panelu administracyjnego (backend), gdyż zmiany te są wykonywane przez niezależny