Google Analytics 4 - od 1 lipca 2023 zastąpi całkowicie Google Analytics Universal. Aktywuj GA4 już teraz i zachowaj ciągłość danych.

28/04/2022

Zmień ustawienia Google Analytics już teraz i zachowaj dane wykorzystywane w raportach i reklamie. Do 1 lipca 2023 r. nadal możesz gromadzić i analizować nowe dane w usługach Universal Analytics. Po 1 lipca 2023 r. przez co najmniej 6 miesięcy zachowasz dostęp w usłudze Universal Analytics do przetworzonych wcześniej danych.

Google Analytics GA4

Zmiana Universal Analytics na Google Analytics 4 (GA4) jest bardzo prosta, ale skutki braku tej zmiany mogą mieć poważne konsekwencje, szczególnie dla osób korzystających z reklam Google. Dowiedz się, jak aktywować Google Analytics 4 i jak sprawdzić, z jakiego systemu korzysta Twój sklep.


Założ swój sklep internetowy SOTESHOP na 14 dni za darmo.
Sprawdź nową wersję sklepu SOTESHOP 8.

Załóż swój sklep

Co to jest Google Analytics

Google Analytics, najprościej ujmując, to system analizujący dane z naszej witryny takie jak: wizyty, konwersje, zachowania klientów, ścieżki zakupowe i wiele innych. Jest to narzędzie niezbędne dla każdej strony internetowej, a już na pewno nie może go zabraknąć w sklepie internetowym.

Dowiedz się, jak aktywować Google Analytics w SOTESHOP: Google Analytics

Google Analytics 4 zastępuje Universal Analytics

GA4 to nowy system Google, który zastąpi raporty i funkcje systemu Universal Analytics. W praktyce są to odzielne raporty, które w inny sposób zbierają dane. Po 1 lipca 2023 r. przez co najmniej 6 miesięcy zachowasz dostęp w usłudze Universal Analytics do przetworzonych wcześniej danych. Kolejnym etapem będzie usunięcie danych po stronie Google, dlatego bardzo ważne jest, żeby już teraz aktywować GA4.

Dowiedz się więcej na stronie Google: Rozwiązanie Universal Analytics zostanie wycofane

Jak rozpoznać wersję Google Analytics w sklepie?

Aby sprawdzić, jaka wersja Google Analytics jest ustawiona w sklepie, należy w panelu wybrać Aplikacje->Google Analytics i sprawdzić kod w polu "Identyfikator pomiaru".

  • Jeśli kod zaczyna się od G- oznacza, że korzystamy z GA4.
  • Jeśli zaczyna się od UA-, oznacza, że korzystamy z Universal Analytics.

Jeśli w konfiguracji jest kod GA4, to sklep korzysta już z nowego systemu i nic więcej nie musimy robić.

Jeśli mamy kod Universal Analytics, to nie musimy zmieniać konfiguracji. W takim przypadku możemy aktywować GA4 bez zmiany kodu w sklepie po stronie Google Analytics i korzystać z obu wersji systemów raportów.

Uruchom Universal Analytics i GA4 jednocześnie

Jeśli korzystamy z wersji Univeral Analytics, to dobrym rozwiązaniem jest aktywowanie GA4 po stronie Google Analytics bez zmiany kodu. Dzięki temu będziemy mogli korzystać z obu wersji jednocześnie. Pozwoli to na płynną zmianę po pewnym czasie, kiedy system GA4 zgromadzi nowe dane.

Uwaga!
Nie na każdym koncie da się uruchomić obie wersje jednocześnie. W takiej sytuacji należy wprowadzić nowy kod GA4. Niezależnie od tej instrukcji, zalecane jest postępowanie zgodnie z aktualnymi sugestiami Google, które mogą się zmieniać w zależności od aktualnej wersji systemu

Jeśli zmienimy kod Google Analytics w sklepie z UA-XXXXXXX na G-XXXXXXX, system zacznie zbierać nowe dane w systemie GA4, a stary system nie będzie miał nowych danych.

Jeśli chcemy zachować ciągłość danych, lepszym rozwiązaniem jest uruchomienie obu wersji po stronie Google bez zmiany kody UA-XXXXXXX na G-XXXXXXX w sklepie.

Jak aktywować Google Analytics 4 dla kodu Universal Analytics?

Jeśli korzystamy z Universal Analytics, to po zalogowaniu pokaże nam komunikat informujący o nowej wersji. Wykonujemy kilka prostych sugerowanych kroków i gotowe. Poniżej przykładowe screeny z procesu aktywacji GA4.

Komunikat GA4

Krok 1

Krok 2

Krok 3

Krok 4

Google Analytics & Google AdWords

Po zmianie na GA4 trzeba połączyc nowe statystyki z kontem reklamowym. W tym celu:

  1. logijemy się go Google Analytics,
  2. wybieramy, w lewym górnym rogu, konto i nowo utworzone statystyki GA4,
  3. przechodzimy do sekcji "Admin",
  4. wybieramy "Google ADS Links",
  5. klikamy "Link" i dodajemy link do konta reklamowego.

Jeśli konta Google Analytics i Google AdWords będą poprawnie połączone, informacja o tym pojawi się, zarówno po stronie Google AdWords (Tools/Linked Accounts), jak i w Google Analytics (w w/w sekcji Google ADS Links).

Reklamy Google AdWords i Google Analytics wymieniają między sobą dane, dlatego zmiana jest szczególnie ważna dla osób korzystających z reklam Google. Pamiętajmy, że reklamy Google wykorzystują dane zebrane na stronie i są one kluczowym elementem skuteczności reklamy.


Założ swój sklep internetowy SOTESHOP na 14 dni za darmo.
Sprawdź nową wersję sklepu SOTESHOP 8.

Załóż swój sklep

Powiązane strony

Ważna zmiana w Google Analytics (GA4) od 1 lipca 2023r. Dostosuj konfigurację w sklepie.

Ważna zmiana w Google Analytics (GA4) od 1 lipca 2023r. Dostosuj konfigurację w sklepie.

16/06/2023
Już od 1 lipca 2023 r. Google wprowadza istotne zmiany w usłudze Universal Analytics. Dotychczasowe standardowe usługi w Universal Analytics przestaną przetwarzać nowe dane. Dlatego zdecydowanie zalecamy jak najszybsze przejście na Google Analytics 4 i wprowadzenie odpowiedniej konfiguracji w swoim sklepie internetowym.
Jak założyć sklep internetowy -  kompleksowy poradnik.

Jak założyć sklep internetowy - kompleksowy poradnik.

28/10/2021
Jeśli jesteś właścicielem małej firmy lub chcesz rozpocząć działalność jako sprzedawca online, założenie sklepu internetowego może być dla Ciebie niezwykle opłacalne. W dobie rosnącego znaczenia e-commerce i coraz większej liczby zakupów dokonywanych przez internet, rynek jest bardzo konkurencyjny, ale jednocześnie pełen możliwości. W tym poradniku przedstawiamy kompleksowe wytyczne dotyczące założenia i prowadzenia sklepu internetowego, które pomogą Ci z sukcesem rozpocząć swoją przygodę z e-commerce.
ADS Tracker. Mierzenie skuteczności reklamy.

ADS Tracker. Mierzenie skuteczności reklamy.

09/03/2021
ADS Tracker - to nowa aplikacja, która pozwala na mierzenie skuteczności reklamy i sprzedaży z dowolnego linku do sklepu. Wspiera reklamy m.in. w Google i na Facebooku.